Az olcsó matracok gazdasági hatása

Manapság, annak ellenére, hogy egyre igényesebbnek tűnünk és egyre magasabb igényeket támasztunk életünk minden területén, bizonyos szempontból el is igénytelenedtünk. Sajnálatos módon a matrac az egyik olyan termék, mely a rengeteg olcsóbb bútoráruház kínálatában megtalálható, sokszor jelentősen olcsóbban, mint a nagy gyártók valóban minőségi matracai.

Félreértés ne essék, számos olyan nagy – főleg északi – bútorgyártó van, amelyeknek kínálatában megtalálhatóak ideális matracok, azonban sajnálatos módon számos olcsóbb változat nem felel meg az emberi test igényeinek.

Az olcsóbb tömegmatracok egy kissé erőltetett, de szemléletes példával élve olyanok, mint a fast fashion ruházat. Lehet, hogy néhány jó minőségű is akad köztük, azonban ahogy a szezonálisan változó divat miatta fast fashion ruhák válnak hordhatatlanná, úgy a gyors kopás és sok esetben fellépő alvási problémák miatt az olcsó, mindenféle optimalizációt mellőző, minőséginek aligha nevezhető matracok válnak használhatatlanná.

Gazdasági szempontból károkkal és előnyökkel is jár ezeknek a matracoknak az árusítása és megvétele. Egyrészt, mivel olcsóbbal, többen választják őket, másrészt rövidebb időközönként cserélik őket a vásárlók, így a pénz forgását segítik elő. Az már más kérdés, hogy a vásárló számára ez mely szempontokból rossz. Ugyanakkor a nagy matracgyártók, akik minőségi, hosszú élettartamú és ideális matracokkal látnák el a világot, hátrányba kerülnek.

Az olcsó matracok gazdasági hatása

Az olcsó matracok gazdasági hatása

Azért kerülnek hátrányba, mert a vásárlók egy része nem az ő matracaikat választja, ezzel nekik kevesebb bevételre van lehetőségük. Azt pontosan nem látni, hogy milyen mértékű kárt szenvednek el és hogy ez hova tart a jövőben, de annyi bizonyos, hogy mint minden más területen, az olcsóbb verziók betörésével a nagy gyártóknak át kell alakítaniuk üzletpolitikájukat, sok esetben változtatniuk kell számos működésen.

Az, hogy Magyarországon a nagy matracgyártók termékei csak kisebb számban vannak jelen, azért van, mert az emberek nem szívesen költenek matracra. Ez roppant sajnálatos, ugyanis a matrac biztosítja megfelelő alvásukat, az alvás pedig a megfelelő élet egyik alapfeltétele. Változtatni kellene ezen a rossz beidegződésen. Hosszú távon a vásárlók és a gyártók számára is gazdaságosabb lenne a minőségi darabokra való beruházás.

A jövő vajon mely úton halad majd tovább? A minőségre helyezzük végül a hangsúlyt, ezzel a minőségi gyártók bevételét növeljük és támogatjuk a méregdrága, de kifizetődő  innovációkat, melyek egyre ideálisabb termékeket jelentenek számunkra vagy pedig a gazdaság gyorsabb pörgetésével, ugyanakkor alacsonyabb minőségen maradunk? Esetleg a két út előnyei ötvözhetők egymással?