Hazánkban is változnak a tévézési szokások

Érdekes kutatás látta meg a napvilágot azzal kapcsolatban, hogy hazánkban az utóbbi években milyen drasztikus változáson esett át TV nézés szerepe, illetve a hozzá kapcsolódó szokások, ezáltal míg egykoron tévét nézni tulajdonképpen egyfajta főtevékenységnek bizonyult, mondhatni presztízsnek, addig ma már inkább másodlagos szerepet tölt be életünkben.

A Jelentés az internetgazdaságról című legfrissebb kutatásból ugyanis kiderült, hogy – legalábbis a rendszeresen internetező – felnőtt lakosság közel 80 százaléka már kísérő tevékenységként néz tévét, vagyis valamilyen más cselekmény mellett járatja, lényegében szinte csak hallgatja a készülék adásait.

A legtöbben interneteznek a tévé mellett

Talán meglepő lehet, de a legfrissebb kutatási adatok szerint a legtöbb magyar ember nem házi munkát végez a tévénézés mellett, hanem általában inkább az internetezés során kapcsolják be kedvenc műsoraikat. A válaszadók közel 30 százaléka laptopon, közel 25 százaléka pedig asztali számítógépen internetezik, miközben megy a TV, de ezt követően azért a házimunkák is szerepet kaptak, ezáltal 22 százalék vasalás, 19 főzés, 18 pedig takarítás során szokott pótcselekvésként tévét is nézni közben. A válaszadók nemi arányait figyelembe véve kijelenthető, hogy mindez leginkább a nőkre esedékes statisztika.

Hazánkban is változnak a tévézési szokások

Hazánkban is változnak a tévézési szokások

Mivel az okostelefonok és a táblagépek is betörtek már a mindennapjainkba, ezért nem meglepő, hogy az ezeken való internetezés is egyre jellemzőbbé vált az embereknél a párhuzamos tevékenységek tekintetében, de ezek jelentéktelenebbek voltak a fentieknél, így a televíziózás mellett a válaszolók 16 százaléka használt okostelefont, és 6 százalék táblagépet internetezésre.

Terjednek az okostévék

A kutatásban részt vetteknek egyébiránt mindössze két százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem rendelkezik otthon televízióval, miközben az emberek 40 százaléka számolt be arról, hogy legalább két készülék is található otthonukban. Noha a közelmúltban megjelent okostévék egyelőre még messze elmaradnak a számbeliség tekintetében a hagyományos vagy a lapos tévéktől, azonban terjedésük így is elég meghatározó lett, hiszen már a válaszadók ötödének otthonában smart TV található. Ezen felül már minden negyedik válaszadó tervei között szerepel, hogy rövid távon lecseréli televízióját egy okostévére.

A kutatásból az is kiderült, hogy az ilyen készülékek még a fentieknél is alaposabban átírják majd a magyarok tévénézési szokásait, ezáltal felértékelődik a hagyományos tévéadások jelentősége. A válaszadók közül ugyanis négy emberből mindössze egyetlen használja hagyományos értelemben és kizárólag tévézésre okostévéjét, a legtöbben ugyanis saját médiatartalmakat, képeket, videókat, filmeket és sorozatokat néznek, de a tulajdonosok majdnem 40 százaléka internetezésre is használja készülékét. A kutatás 2014 áprilisában, több mint ezer felnőtt korú magyar ember bevonásával készült el.